torsdag 17. september 2009

ARRRGGH



Hvorfor kan jeg aldri lære å holde orden på papirene mine... Slapp der altså.... Skulle legge meg tidlig i dag siden jeg skal jobbe tidlig i morgen... tidlig og tidlig.. begynner 10.. Men samme det... Snart tom for tablettene jeg tar pga magen, og lette etter min fine blå resept i 2 timer.. At det går ann... Fant den inni skjenken laaangt inn bakom under all dritten. Ja da blir det 2 timer mindre søvn... Appåtil fant jeg ut at jeg like greit kunne sortere litt samtidig så da gikk det jo litt ekstra tid. Men fikk kastet en pose med kvitteringer og drit. Men lærte meg noe nytt da... Har egentlig aldri kikket ordentlig på denne resepten. Og der står det så fint at jeg tar disse tablettene (Lansoprazol) for Refluks. Alle disse legene og spesialistene jeg går til. Ingen som forteller meg hva som eeeegentlig feiler meg. Jeg vet jeg har syre, jeg vet jeg har et form for brokk og at lukkemuskelen er ødelagt. Men refluks var et nytt ord. Så da måtte jeg jo bare gå på nett og sjekke litt da. Nysgjerrig som jeg er. Så viser det seg at reflux kun er et fint ord for magesyre.. Så her er litt info. (høres litt ekkelt ut altså) Fikk jeg jo brukt enda mer tid på dette og.
Goood natt
  • Hva er refluks av magesyre?

Refluks av magesyre innebærer at surt mageinnhold glir opp i spiserøret. De fleste mennesker merker på et eller annet tidspunkt refluks av magesyre i form av sure oppstøt eller halsbrann.
Tilbakevendende refluks av magesyre er en lidelse som forekommer hyppig.

  • Hvordan oppleves refluks av magesyre?

Brennende eller sviende fornemmelse i mellomgulvet, bak brystbenet eller i halsen.
Noen får oppstøt helt opp i svelg og munn.
Enkelte har tilfeller med åndenød, hoste og heshet pga. uttalt tilbakeløp av surt mageinnhold som sjenerer svelg og luftveier.

  • Når oppstår refluks av magesyre?

Symptomene oppstår typisk etter inntak av store måltider og/eller alkohol.
Noen får symptomer når de bøyer seg fremover eller legger seg ned.
Det er varierende hvor hyppig symptomene oppstår. De fleste har sjelden symptomer, men ukentlige eller daglige symptomer sees hos en del personer.


  • Har refluks av magesyre betydning for helsen?

Først og fremst er refluks av magesyre en sjenerende tilstand som kan påvirke en persons velbefinnende i større eller mindre grad.
En del mennesker føler at deres livskvalitet nedsettes betydelig på grunn av symptomene ved refluks av magesyre.
Noen ganger kan refluks av magesyre føre til utvikling av slimhinnebetennelse i spiserøret, noe som kalles spiserørskatarr (øsofagitt).
Spiserørskatarr kan i vanskelige tilfeller kompliseres med sår som i sjeldne tilfeller kan blø og gi kronisk blodmangel.
I sjeldne tilfeller kan spiserørskatarr kompliseres av dannelse av arrvev som fører til innsnevring av spiserøret.
Innsnevringer i spiserøret merkes ved at det blir vanskelig, og kanskje helt umulig, å svelge. Dette er en alvorlig tilstand som krever snarlig undersøkelse og behandling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar